Ù…ØÛŒØ§ صدیقیان:
اصغر ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ Ùیلمساز برجسته کشورمان نیازی به معرÙÛŒ ندارد. انبوه موÙقیت بین المللی، او را در شمار معتبرترین Ùیلمسازان مستقل جهان قرار داده است. کسب دو اسکار بهترین Ùیلم خارجی زبان( جدایی نادر از سیمین Ùˆ ÙØ±ÙˆØ´Ù†Ø¯Ù‡)ØŒ جایزه بهترین Ùیلمنامه جشنواره Ú©Ù†( ÙØ±ÙˆØ´Ù†Ø¯Ù‡) خرس طلایی بهترین کارگردانی جشنواره برلین( درباره الی)ØŒ بهترین Ùیلم خارجی زبان گلدن گلوب( جدایی نادر از سیمین) تنها بخشی از انبوه جوایز مهمی هستند Ú©Ù‡ ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ موÙÙ‚ به کسب آنها شده است. چاپ کتاب مجموعه Ú¯ÙØª Ùˆ گوهای او درباره آثارش بدون Ø´Ú© ÙØ±ØµØªÛŒ مناسب برای علاقه مندان به سینما Ùˆ خصوصا دانشجویان این ØÙˆØ²Ù‡ ÙØ±Ø§Ù‡Ù… Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ با جزئیات بیشتری از شیوه کار او آشنا شوند. اسماعیل میهن دوست، منتقد، نوسینده، پژوهشگرسینما Ùˆ Ùیلمساز از سال 91 Ùˆ به تناوب، جلسات Ú¯ÙØª Ùˆ Ú¯Ùˆ را با ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ ترتیب Ù…ÛŒ دهد Ùˆ تلاش Ù…ÛŒ کند وجوه مختل٠کار او را مورد واکاوی قرار دهد. پیش از این، چاپ های قبلی این کتاب توسط نشرهایی چون روشنگران Ùˆ رونق منتشر شده بود. چاپ جدید این کتاب Ú©Ù‡ توسط انتشارات چترنگ وارد بازار کتاب شده است، علاوه بر پوشش مطالب قبلی، ØØ§ÙˆÛŒ پیوست هایی چون Ú¯ÙØª Ùˆ Ú¯Ùˆ درباره Ùیلم ÙØ±ÙˆØ´Ù†Ø¯Ù‡ است. کتاب رو در رو با اضغر ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ این امکان را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کرده است Ú©Ù‡ برای هر کدام از Ùیلم های ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒØŒ در جواب این پرسش Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ شد ساخته شد، پاسخی جالب Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کنید. رقص در غبار از ایده ای واقعی درباره مارگیران Ùˆ انگشت های قطع شده شان Ú©Ù‡ برای ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ تعری٠شده بود Ù…ÛŒ آید. شهر زیبا، Ø·Ø±Ø Ø¨Ø³ÛŒØ§Ø± تغییر ÛŒØ§ÙØªÙ‡ ÛŒ قسمتی از سریال داستان یک شهر درباره اسید پاشان Ù…ØÚ©ÙˆÙ… به اعدام است. چهارشنبه سوری، با ØØ¶ÙˆØ± شب عید یک Ù†Ø¸Ø§ÙØªÚ†ÛŒ در منزل ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ جرقه ایده اش مشتعل شد Ùˆ تا ÙØ±ÙˆØ´Ù†Ø¯Ù‡ Ú©Ù‡ باز ریشه اش در همان سال ها ÛŒ ساخت سریال داستان یک شهر Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ بود Ùˆ به دلیل ناممکن بودن پرداختن به موضوع اجاره خانه ای Ú©Ù‡ ساکن قبلی اش یک روسپی بوده، رها شده بود.ØØªÛŒ برخی ایده های ÙØ±Ø¹ÛŒ داستان Ùیلم ها هم در لابه لای این Ú¯ÙØª Ùˆ Ú¯Ùˆ ها Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ است: مثلا اینکه چرا شخصیت مرد مزاØÙ… در ÙØ±ÙˆØ´Ù†Ø¯Ù‡ØŒ مردی در اواخر میان سالی انتخاب شده است، به خاطره ای از ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ باز Ù…ÛŒ گردد Ú©Ù‡ زمانی دیده بود راننده ای مزاØÙ… یک خانم شده است Ùˆ خواسته بود به Ú©Ù…Ú© او برود Ú©Ù‡ متوجه شده راننده، مردی مسن Ùˆ به دور از انتظار اولیه اش بوده است. اینکه ایده های اصلی Ùˆ ÙØ±Ø¹ÛŒ یک Ùیلم، چگونه از دل یک خاطره، یک واقعیت یک رویا، یک موسیقی، یک مواجهه Ùˆ .. Ø´Ú©Ù„ Ù…ÛŒ گیرند هم برای تازه واردان به سینما Ù…ÛŒ تواند مایه یادگیری باشد Ùˆ هم برای تØÙ„یل گران Ùیلم های یک Ùیلمساز Ú©Ù‡ چگونه تجربه، مکاشÙÙ‡ Ùˆ واقعیت Ù…ÛŒ توانند منبع الهام باشند. پیگیری میهن دوست در استخراج این منابع الهام قابل توجه است. مثلا برای ÙØ±ÙˆØ´Ù†Ø¯Ù‡ØŒ او از ماجرای رها کردن دو طرØÛŒ Ú©Ù‡ قرار بود ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ بعد از جدایی Ùˆ گذشته در خارج از ایران بسازد Ùˆ نساخت شروع به پرسش Ù…ÛŒ کند Ùˆ ایده را با تمایل ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ به تئاتر در Ù…ÛŒ آمیزد Ùˆ البته از تجربه های قبلی دیگر هنرمندان با همین موضوع تجاوز، انتقام Ùˆ روسپی Ùˆ... هم سراغ Ù…ÛŒ گیرد. ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ در پاسخ به سوالات میهن دوست بسیار سخاوتمندانه عمل Ù…ÛŒ کند Ùˆ ØØ±Ù های شنیدنی بسیاری را درباره چگونگی خلق Ùˆ Ø´Ú©Ù„ گیری آثارش بیان Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ بسیاری از آنها تا کنون بازگو نشده اند. میهن دوست تلاش مجدانه ای دارد برای جست Ùˆ جو در اینکه آن ایده های اولیه، چگونه در Ø¨Ø§ÙØª داستان، ریتم، روایت Ùˆ Ù¾ÛŒ رنگ جای Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ اند Ùˆ از Ø´Ú©Ù„ خام اولیه شان به سوی صیقل ÛŒØ§ÙØªÚ¯ÛŒ ØØ±Ú©Øª کرده اند Ùˆ نهایتا با ابعاد مختل٠کارگردانی Ú†Ù‡ در ØÙˆØ²Ù‡ انتخاب بازیگر( نوع Ùˆ چگونگی بازی گیری از آن ها) Ùˆ بقیه عوامل Ùیلم، Ùˆ Ú†Ù‡ در انتخاب زاویه دوربین Ùˆ نوع لنز Ùˆ Ú†Ù‡ در طرØÛŒ میزانسن تبلور اجرایی به خود Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ اند. مثلا برای درباره الی میهن دوست از تعداد بازنویسی های Ùیلمنامه، طولانی بودن مقدمه ÛŒ Ùیلمنامه Ùˆ جبران آن با تنیدن قصه های ÙØ±Ø¹ÛŒ شروع Ù…ÛŒ کند Ùˆ ØØªÛŒ از شغل، پیشینه Ùˆ علایق Ø§ØØªÙ…الی هر یک از آدم های قصه Ù…ÛŒ پرسد Ùˆ سپس عناصر بصری ای را Ú©Ù‡ در Ø¨ØØ« های شخصیت پردازی موثر هستند( مثلا بچه Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ Ú©Ù‡ در اولین پلان از الی در کنارش ØØ¶ÙˆØ± دارد) پیش Ù…ÛŒ کشد Ùˆ تا Ø¨ØØ« قرار گیری دوربین روی سه پایه قبل از ناپدید شدن الی Ùˆ بعد از پیدا شدن( جسد) او یا رنگ روسری الی در ÙØµÙ„ ساØÙ„ Ùˆ نسبت آن با کنتراست آبی Ùˆ قرمز در این سکانس یا چرایی نمای های انگل سپیده در ÙØµÙ„ پایانی ادامه Ù…ÛŒ یابد. این دقت نظر در جزئیات ساخت Ùیلم ها (آن هم آثار پیچیده Ùˆ چند لایه ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ) به Ø´Ú©Ù„ Ù…ÙØµÙ„ Ùˆ ØÙˆØµÙ„Ù‡ مند در متن Ú¯ÙØª Ùˆ Ú¯Ùˆ ها درباره هر Ù‡ÙØª Ùیلم ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ در کتاب آمده است Ùˆ هر کدام Ù…ÛŒ توانند یک متن آموزشی قابل توجه درباره نسبت یک Ùیلم ساز موÙÙ‚ با Ø·Ø±ØØŒ Ùیلمنامه، روایت، انتخاب عوامل، چیدمان، ضرب آهنگ، رنگ، نور، قاب Ùˆ .. باشند. از این زاویه، رودرو با اصغر ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒØŒ Ùقط گرداوری چند Ú¯ÙØª Ùˆ Ú¯ÙˆÛŒ معمولی با یک سینماگر معرو٠نیست. آنچه در این کتاب Ù…ÛŒ خوانید، Ùقط Ù…Ù†ØØµØ± به موضوع، ساختار Ùˆ تبار شناسی Ùیلم های ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ نیست. Ú¯ÙØª Ùˆ Ú¯Ùˆ کننده برای نقب بیشتر به شخصیت هنرمند، گاه وارد ØÙˆØ²Ù‡ هایی Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ گرچه نسبت مستقیم با Ùیلم خاصی از او ندارند، اما در تبیین Ùˆ Ø´ÙØ§Ù نمایی نسبت او با آنچه در ØÙˆØ²Ù‡ سینما برایش رقم خورده است اهمیت دارد. سوالات میهن دوست درباره انگیزه ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ از نگارش نامه Ù…Ø¹Ø±ÙˆÙØ´ درباره گورنشینان، Ù†Ø±ÙØªÙ†Ø´ به اسکار 2017ØŒ چگونگی ØØ¶ÙˆØ±Ø´ در Ù…ØÛŒØ· عمومی بعد از شهرت جهانی اش Ùˆ اینکه آیا این شهرت لطمه ای به تعامل های او با متن جامعه زده است یا نه، یا انتخاب دو کارشناس ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ برای قرائت پیام او در مراسم اسکار، از همین سنخ هستند. روال Ú¯ÙØª Ùˆ Ú¯Ùˆ های میهن دوست، دوستانه Ùˆ در عین ØØ§Ù„ همراه با رعایت آداب Ú¯ÙØª Ùˆ Ú¯Ùˆ است، اما این تقید، مانع از این نیست Ú©Ù‡ سوالات او، Ø´Ú©Ù„ خنثی Ùˆ بدون چالش داشته باشند. کتاب رودررو با اصغر ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒØŒ علاوه بر اینکه مجموعه ای به اقتضای خود جامع از نقد Ùˆ تØÙ„یل Ùیلم های ÙØ±Ù‡Ø§Ø¯ÛŒ Ùˆ تبیین نوع نگاه او به انگاره های مختل٠سینمایی، ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ Ùˆ اجتماعی است، اثری درخور درباره ÛŒ خود سینماست. درباره ÙØ±Ù…ØŒ درونمایه، اجرا، متن، تاویل، سبک ساختار، روایت Ùˆ ØØªÛŒ ÙلسÙÙ‡ ÛŒ Ùیلم.